Instrumenty


Cuban tres

Cuban tres

Cuban tres (trzystrunowa gitara kubańska) - pierwszą rzeczą, którą należy wiedzieć, aby zrozumieć kubańskie tres jest to, że jest to instrument rytmiczny. Nawet jeśli wygląda jak gitara, rzeczywiście gra się na nim rytmicznie wraz linią melodyczną. Akordy są "trącane" rzadko, w wielu stylach kubańskiej muzyki tres wzmacnia linię melodyczną tercję bądź sekstę powyżej wraz z rytmicznm uzupełnieniem pomiędzy.

Strój:

Tradycyjne kubańskie tres stroi się następująco: G, C, E, gdzie struna E jest na tej samej wysokości, co gitarowe E1. W obecnych czasach strój bywa często umiejscawiany o sekundę wyżej, tj. A, D, F#, bądź w otwartym stroju (akordzie) D.

Historia kubańskiego Tres:

Nikt nie jest pewien, kiedy, ani gdzie zostało opracowane pierwsze kubańskie tres. Dla pełnego zrozumienia historii kubańskiego tres Cubano, zapisana została rozmowa, którą Jon Griffin odbył z dr Olavo Alen Rodriguez'em w Centro Investigación y Desarrollo de la Música Cubana (CIDMUC), w Hawanie na Kubie. Wywiad ten miał miejsce w listopadzie 2003. Oto on:

"Jon: When was the Cuban tres born?

Olavo: Musical instruments aren’t born at a certain time like Human Beings. They begin forming a new type of musical instrument. That doesn’t happen in only one place. It happens in different places at the same time.

So, the most accurate information that can be obtained for the Cuban tres, is that it was born in the area of the Sierra Maestra Mountains*. That means in Oriente (Eastern Cuba), around the mid to late 18th Century and it had its ancestry in the Spanish Guitar.

The big difference between the Cuban tres and the guitar is not in the shape or the size. Like the guitar, the Cuban tres is also a plucked string instrument. The major difference is in the playing of the instrument. The Cuban tres is a plucked string instrument that is played like a drum. You almost never play chords with a Cuban tres. You can do it, but that is not the traditional way to play the Cuban tres.

What would you play? tat, ta, tat, ta, ta, tat (sings rhythm), you can bring that to a drum. Or, the other way around. It’s like doing a polyrhythmic effect with the whole thing. That is the concept of playing with drum ensembles.

Jon: And probably somebody had a guitar with only 3 strings on it.

Olavo: Exactly, and probably that happened in different ways in different places at about the same time. Until they all agreed that this is now a new instrument, or someone said “that is not a guitar”. Or, he was using a guitar for another purpose, for example an instrument was missing and the part was played on the guitar and he said “I have too many strings”, so he took some away and then doubled them. I don’t know how it came to be, I don’t think anybody knows. At that time people weren’t interested in looking for that kind of thing (ethnomusicology), and they didn’t have any way to record it. That is the most accurate information that we have."

Jon Griffin

[źródło: Cuban Tres na salsablanca.com => przejdź]

więcej na:
cubantres.com => przejdź
en.wikipedia.org
es.wikipedia.org